Blog > Komentarze do wpisu
scenariusz zaj耩 - klasa 3

Scenariusz zaj耩 zintegrowanych dla kl. III

Czas zaj耩: 150 min.

Prowadz帷a: Barbara 鑿ierz, Joanna Koz這wska

Temat bloku: Chronimy przyrod.

Temat dnia: Musimy chroni wod.

Zapis w dzienniku: Formu這wanie odpowiedzi na pytanie Dlaczego musimy chroni wod? na podstawie wiersza J. Kasperkowiak „Skargi Wis造” i do鈍iadcze dzieci. Odejmowanie typu 50-37= w pami璚i i z u篡ciem liczman闚.

Cele:

Og鏊ne:

  • Doskonalenie koncentracji i skupienia uczni闚 podczas wykonywania zada matematycznych.
  • Rozw鎩 my郵enia matematycznego i umiej皻no軼i korzystania z liczman闚.
  • Doskonalenie umiej皻no軼i s逝chania i czytania ze zrozumieniem.
  • Rozwijanie mowy i umiej皻no軼i swobodnego wypowiadania si.
  • Zapoznanie uczni闚 z informacjami dotycz帷ymi rzeki Wis造.
  • Zapoznanie uczni闚 z wiadomo軼iami dotycz帷ymi budowy rzeki.
  • Zapoznanie uczni闚 z rodzajami zanieczyszcze w鏚.
  • Kszta速owanie umiej皻no軼i wsp馧pracy w grupie.

Szczeg馧owe:

  • Ucze s逝cha uwa積ie s逝cha i czyta ze zrozumieniem wiersz.
  • Ucze odpowiada rzeczowo na pytania dotycz帷e czytanego tekstu.
  • Ucze potrafi uzasadni dlaczego woda jest skarbem.
  • Ucze rozpoznaje na mapie Polski rzek Wis喚.
  • Ucze wskazuje na mapie miasta przez kt鏎e przep造wa Wis豉.
  • Ucze potrafi rozwi您a rebus.
  • Ucze oblicza w pami璚i i za pomoc liczman闚 dzia豉nia typu 50-37=.
  • Ucze wyci庵a wnioski z obserwowanych do鈍iadcze.
  • Ucze zna zabaw „Wyprawa przez ocean”.
  • Ucze potrafi wsp馧pracowa w grupie.
  • Ucze buduje filtr wodny.
  • Ucze rozumie dlaczego nale篡 dba o czysto嗆 wody.
  • Ucze zna w豉軼iwo軼i wody.
  • Ucze rozumie zasady zabawy „υdzie do brzegu” i potrafi je zastosowa.

Metody:

  • Podaj帷e: praca z tekstem, pogadanka
  • Problemowe: burza m霩g闚,
  • Eksponuj帷e: pokaz,
  • Praktyczne: 獞iczeniowa, do鈍iadczenie

Formy pracy:

  • Zbiorowa
  • Grupowa

字odki dydaktyczne:

  • Identyfikatory
  • Wykre郵anka
  • Ilustracje i nazwy miast polskich - Krak闚 – smok Wawelski, Warszawa – Syrenka, Toru Piernik, Gda雟k – Pomnik Neptunami
  • Statek z tektury, statki z kartek bloku A-4
  • Liczmany
  • Plansze z dzia豉niami – 獞. 1
  • Mapa
  • Atrament
  • Kwiaty
  • Kubeczki
  • Woda z rzeki i woda z kranu w s這iku
  • Butelki, wata, w璕iel drzewny, piasek, 篤ir i drobne kamienie.

Czynno軼i nauczyciela

Czynno軼i dziecka

1.Powitanie

Nauczycielka wita dzieci na zaj璚iach, zaprasza je na dywan, rozdaje dzieciom identyfikatory.

2. Wprowadzenie do tematu zaj耩

„Znajd ukryte wyrazy” – wykre郵anka.

Nauczycielka zaprasza dzieci do 豉wek, rozdaje ka盥emu wykre郵ank.

3. „Skargi Wis造”- czytanie wiersza

字odku klasy znajduje si ozdobione krzes這, na nim le篡 korona i ber這 kr鏊ewskiej.

Nauczycielka czyta na g這s wiersz pt. „Skargi Wis造”.

Nauczycielka zach璚a dzieci do cichego przeczytania wiersza.

Nauczycielka zadaje pytanie dlaczego tron Wis造 jest pusty i dlaczego Wis豉 chce zrezygnowa z bycia kr鏊ow polskich rzek.

T逝maczy znaczenie s這wa WIEK.

4. Droga Wis造 do morza.

Nauczycielka wiesza na tablicy map konturow Polski, z zaznaczon rzek Wis陰 i punktami najwa積iejszych polskich miast przez kt鏎e ona przep造wa.

Na tablicy obok znajduj si wywieszone ilustracje z charakterystycznymi obiektami dla miast: Krak闚 – smok Wawelski, Warszawa – Syrenka, Toru Piernik, Gda雟k – Pomnik Neptunami oraz nazwa miejsca sk康 wyp造wa Wis豉 – Babia G鏎a – jest ona zaszyfrowana w rebusie.

Nauczycielka prosi dzieci by korzystaj帷 z informacji zawartych na mapce w 獞iczeniach, wskaza造 na niej dolny, 鈔odkowy i g鏎ny bieg Wis造.

Nast瘼nie nauczycielka przedstawia dzieciom map fizyczn Polski. Wis喚 oraz miasta.

5. 鑿iczenie 2 str. 68.

Nauczycielka prosi aby dzieci o przeczytanie instrukcji do 獞iczenia.

Pogadanka ukierunkowana pytaniem nauczycielki dlaczego woda jest skarbem?

Na podstawie rozmowy wsp鏊ne sformu這wanie odpowiedzi na pytanie zawarte w 獞iczeniu.

6. Zabawa ruchowa

Wyprawa na oceany. Nauczycielka zaprasza dzieci na dywan i rozpoczyna zabaw.

Przerwa

7.Marynarskie 豉mig堯wki

Nauczycielka zaprasza dzieci na dywan. Znajduje si tam du篡 okr皻 z tektury, a wok馧 niego tyle ma造ch papierowych statk闚 ilu uczni闚 jest w klasie. W ka盥ym statku znajduje si do rozwi您ania kilka przyk豉d闚 matematycznych nawi您uj帷ych do poprzedniej lekcji oraz liczmany.

8. 鑿iczenie 1, str. 70

Nauczycielka wiesza na tablicy plansze (z dzia豉niami identycznymi jak w 獞iczeniu 1).

9. Wyt逝maczenie sposobu obliczania przyk豉d闚 typu 50 – 37 = z u篡ciem liczman闚.

Przyk豉dy do rozwi您ania:

50 – 37=

40 – 24=

60 – 48=

10. 鑿iczenie 3

Nauczycielka zach璚a dzieci do wykonania 獞iczenia zgodnie z instrukcj.

11. 鑿iczenie 4

Ka盥a z par otrzymuje d逝gi pasek papieru z wypisanymi dzia豉niami(przyk豉dy zaczerpni皻e z 獞. 4/str.71).

Nauczycielka w nagrod za dobre zachowanie zdradza dzieciom sekret – jak sprawi 瞠by kwiatek zmieni kolor. Ka盥y ucze otrzymuje margaretk, kubeczek z woda zabarwion niebieskim tuszem.

Przerwa

12. Prezentacja

Nauczycielka pokazuje dzieciom dwa s這iki z wod – jedna z nich - brudna pochodzi z pobliskiej rzeki, druga -czysta z kranu.

Pyta dzieci o przyczyny r騜nicy pomi璠zy dwoma s這ikami.

13. Burza m霩g闚

Nauczycielka pyta dzieci o to, co powoduje zanieczyszczenie w鏚.

Wypisuje propozycje dzieci na szarym papierze.

Nauczycielka prosi aby dzieci okre郵i造 co mog zrobi aby zapobiec tym zanieczyszczeniom?

14. Do鈍iadczenie

Nauczycielka k豉dzie w 鈔odku ko豉 3 szklanki, na spodach jest napisane co b璠zie dodane do wody. Nauczycielka dodaje do odpowiednich szklanek z wod cukier, s鏊, w jednej ze szklanek zostaje czysta woda.

Nauczycielka zamienia miejscami szklanki z wod.

15. Do鈍iadczenie w grupach.

Nauczycielka zaprasza dzieci do stolik闚. Na ka盥ym znajduje si kubek z wod, zanieczyszczenia, 造瞠czka, plastikowa butelka bez dna, pojemniki z piaskiem, 篤irem i w璕lem drzewnym oraz wata. Nauczycielka opowiada kr鏒ko w jaki spos鏏 woda w ci庵u dnia zostaje zanieczyszczona.

Nast瘼nie nauczycielka t逝maczy dzieciom w jaki spos鏏 wykona filtr, kt鏎y pozwoli oczy軼i wod z zanieczyszcze i 鄉ieci. Kolejno do zakr璚onej butelki, odwr鏂onej dnem do g鏎y nale篡 w這篡 wat, w璕iel drzewny, piasek, 篤ir i drobne kamienie.

16. Podsumowanie zaj耩:

Nauczycielka zadaje dzieciom pytania:
Przez jakie miasta polskie przep造wa Wis豉? Gdzie znajduje si jej 廝鏚這?

Co to jest wiek i ile lat si w nim mie軼i?

Dlaczego Wis豉 jest kr鏊ow polskich rzek?

W jaki spos鏏 mo積a zapobiec zanieczyszczaniu wody?

Uczniowie siadaj na dywanie, przypinaj swoje identyfikatory.

Uczniowie zajmuj miejsca w 豉wkach, wykre郵aj wszystkie litery Y, D, B w wykre郵ance. Czytaj帷 po kolei powsta貫 w wierszach wyrazy, uzyskuj has這: „WISx KR粌OWA POLSKICH RZEK”.

Uczniowie s逝chaj z uwag wiersza czytanego przez nauczycielk.

Uczniowie cicho czytaj tekst ze zrozumieniem.

Dzieci odpowiadaj na pytanie nauczycielki.

Dzieci odgaduj nazwy miast i przyklejaj je w odpowiednie miejsca na mapie, dopasowuj do nich odpowiednie ilustracje. Wskazuj na mapie 廝鏚這 Wis造.

Dzieci korzystaj帷 z wcze郾iejszych informacji wskazuj na niej rzek

Dzieci odpowiadaj na pytanie dlaczego woda jest skarbem.

Dzieci proponuj sformu這wanie odpowiedzi na pytanie.

Dzieci wykonuj odpowiednie ruchy do s堯w piosenki 酥iewanej przez nauczycielk:

1. Przygotowa zuch 堯d swoj
oceany przed nim stoj
taka podr騜 jest nie 豉twa
lecz nie boi si jej dziatwa

Ref. P造nie zuch a wicher dmucha
I do ty逝 ci庵nie zucha
Ale zuch si nie przejmuje
Bo mu hartu nie brakuje

2. Przygotowa zuch swe l瘯i
chocia wcale nie jest mi瘯ki
Ci庵le sztormy, zawierucha
To ocean l瘯闚 dmucha

3. Przygotowa zuch kotwic
Wraca w swoj okolic
Wilkiem morskim zwie si teraz
wi璚 pop造nie jeszcze nie raz.

Uczniowie siadaj do 豉wek, rozwi您uj zadania.

Na zako鎍zenie wsp鏊nie sprawdzaj poprawno嗆 wynik闚.

28+42=

34+26= itp.

Dzieci rozwi您uj dzia豉nia, wpisuj帷 w odpowiednie miejsca wyniki, nast瘼nie zapisuj je na tablicy, oraz w podr璚zniku.

Dzieci s逝chaj t逝macze nauczycielki, rozwi您uj na 豉wkach przyk豉dy z u篡ciem liczman闚.

Dzieci rozwi您uj zadania, na ko鎍u nast瘼uje wsp鏊ne sprawdzenie poprawno軼i.

Dzieci rozwi您uj zadanie w parach na arkuszach, nast瘼nie sprawdzaj poprawno嗆 wykonanych dzia豉.

Dzieci chowaj wszystkie ksi捫ki do plecak闚.

Dzieci siadaj w kr璕u, obserwuj w豉軼iwo軼i wody – jej przejrzysto嗆, kolor, zapach, odpowiadaj na pytanie nauczycielki.

Uczniowie proponuj rodzaje zanieczyszcze wody.

Obserwuj czynno軼i nauczycielki. Pr鏏uj rozr騜ni w kt鏎ej szklance jest czysta woda, w kt鏎ej jest woda z sol, a w kt鏎ej z cukrem.

Dzieci wysuwaj wnioski, dotycz帷e obserwacji, odpowiadaj na pytanie czy mo積a okre郵i czysto嗆 wody wy陰cznie na podstawie jej przezroczysto軼i i jej zapachu.

Dzieci siadaj przy stolikach w grupach.

Dzieci dodaj do wody kolejno zanieczyszczenia wymienione przez nauczycielk.

Dzieci wykonuj filtr, nast瘼nie przefiltrowuj wod.

Wyci庵aj wnioski, okre郵aj czy woda zosta豉 przefiltrowana ca趾owicie i czy jest zdatna do picia.

Dzieci odpowiadaj na pytania nauczycielki

poniedzia貫k, 24 maja 2010, blondyna89